Kodex gigas
2. 2. 2008
Kodex Gigas vznik knihy:
- jedná se tzv. "o knihu knih", "knihovnu v jedné knize"
- kniha je obrovská svými rozměry i obsahem, je nazývána kodex gigantus, liber pergranis, giga librorum či kodex gigas
- první zprávy pocházejí z počátku 13. století
- kniha se nalézala v chudém benediktinském klášteře v Podlažicích u Chrudimi, kde i pravděpodobně vznikla
- nedochovaly se jediné doklady o jejím vzniku, autorovi či důvodu k jejímu napsání
pověst o vzniku:
Kdysi dávno žil v podlažickém klášteře mnich, který byl pro velký hřích odsouzen k zazdění zaživa. Aby se trestu vyhl, nabídne, že za jedinou noc napíše největší knihu, jakou kdy svět viděl. I přinesli mu kůže, brka, inkoust a mnich začal při mdlém svitu kahanu psát: opisovat bibli. Již o půlnoci však mu bylo jasné, že to nestihne. Nevida jiného východiska, rozhodl se povolat ku pomoci ďábla. Ten se promtně dostavil. Mnich zaprodal svou duši a pekelník se s nechutí dal do díla. Za svítání tu byla kniha obrovská a nádherná. Mnich k ní přičinil pouze jedno- podobiznu ďábla: z vděčnosti. Je ušetřen trestu, zato život se mu mění v peklo. Nemá ve světě stání. Hnán výčitkami svědomí prchá z místa na místo, až po dlouhém bloudění klesá před sochou Panny Marie, již prosí za spásu své duše. Matka boží vyslyší kajícníka a posílá anděly, aby se dali s ďáblem v zápas. Ti zvítězí a vracejí ve snu bezbožníkovi úpis duše. Je nevyšší čas, neboť mnich právě umírá. Jeho duši, vysvobozenou z hříšného těla, odnášejí andělé do nebe…
- i přes satanskou legendu nebyl Kodex nikdy zatracen inkvizicí, ale byl středem zájmu učenců - poskytoval zdroje pro studium sedmero svobodných umění
vzhled a formát:
- dřevěné desky jsou potaženy bělavou kůží s kovovým zdobením, měří 920 x 505 x 22 mm, je tvořena 312 pergamenovými fóliemi (to je 624 str.) ve formátu 890 x 490 mm, původně bylo 320 listů, někdo z nich z neznámých důvodů 8 listů vyřízl
- k materiálu nutno kůže z přibližně 160 oslů
- iluminace jsou červené, modré, žluté nebo zelené barvy, místy zlaté, iniciály jsou často přes celou výši stránky, spirálovitě zdobené vzory z nichž vyrůstají různé květinové výhonky
- na díle je fascinující jeho jednota, ráz písma je beze změny téměř v celém rozsahu knihy (bez vlivu stárnutí písaře, nemoci apod.)
- kniha působí neuzavřeným dojmem (Velký písař zemřel?)
obsah:
- první pergamenová fólie je přilepená k vnitřní straně desky, čímž tvoří součást předsádky (proč?, odkdy?, skrývá něco?)
- v 19. stol. byl chemickým retušováním odkryt na viditelné straně této fólie latinský zápis, který učinil opat břevnovského kláštera benediktinského Bavor z Nečtin (odkoupení knihy od kláštera v Sedlci)
- na první straně předsádky abecedy: hebrejská, řecká, latinská, ve 14. stol. byla připsána hlaholice a cyrilice
- Starý zákon v jeho 500 let starém překladu opata Jeronýma Vulgátou (0-118 str.)
- dvě historické práce židovského spisovatele Josepha Flavia (118-200 str.)
- Origines, neboli 20 knih etymologií od Isidora Sevillského - zdroj výuky o světě, jeho přírodě, historii a kultuře, stati o rétorice, dialektice, aritmetice, lékařství (201-239 str.)
- str. 240-252 věd. pojednání Úvod Jahannicia Johanna Alexandrijského, žáka Tegna Galina, do fyziologie - rozpravy o lidském těle a jeho nemocech a Rozpravy o oku
- po úvodních slovech sv. Jeronýma Nový zákon převzatý též z Vulgaty, ale i starších verzí (str. 253-286)
- mění se charakter kodexu, listy mají ponuré zbarvení, zčernalý pergamen
- následuje text Penitenciář = návod pro zpovědníka, jak velké má být pokání za hříchy, příručka hříchu a pokání, přehled hříšných, hl. kněžských nepřístojností, každý úsek začíná "hřešil jsem" tím a tím a končí "v tom vyznávám svou vinu"
- zde na str. 290 se nalézá skoro půl metru vysoká postava čerta, která udivuje i dnes, je zarámována věžemi, ale jinak je prázdná, ve středověké mysli prázdnota - nihil - principem zla, čert sedí na bobku, čelem, ruce vztyčené, pouze 4 prsty i na nohách, obličej zelený, rohy, dva jazyky - dvojsmyslnost jeho mluvy - na druhé straně listu je obraz velkého města s věžemi, 10 zdmi, uvnitř s kostely a domy, pravděpodobně nebeský Jeruzalém, město boží
- následují zaklínací lékařské formule (k zahání padoucí nemoci čili epilepsie, začíná magickými slovy = jména ďáblů PUTON+PURPURON+DIRANX+CELMACIS+METTON+ARDON+LARDON ASSON+CATULON+HEX NOMINA+DABOTIBI in nomine patris et filie et spiritus sancti)
- na str. 294-304 Chronica Bohemorum od Kosmy
- odstraněné listy, pravděpodobně Řeholní pravidla benektinského řádu
- na závěr nekrolog - seznam členů podlažického bratrstva, sepsáno přibližně v letech 1227-1229 + benediktinský kalendář = každému měsíci je věnována 1 fólie, ke každému dni připojeno jméno 1-3 příslušných svatých = patronů + jména význačných nebožtíků (1635 osob)
- úplně na konci přehled na čí svátek připadnou velikonoce, v průběhu dalších let a opisy výpočtů velikonocosudy:
- klášter v Podlažicích, pro potíže zastavena cisterciákům v Sedlci, později vykoupena do břevnovské benediktinské knihovny, z 2. pol. 14. stol. údaje nejsou až z r. 1477, kdy se nalézá v broumovském Klášteře
- v Broumově už neslouží tolik pro studium, ale spíš jako atrakce a pamětní kniha
- 4. 3. 1594 na příkaz Rudolfa II. byla kniha převezena do Prahy, kde se stala součástí císařské sbírky
- za 30.leté války r. 1648 však byla celá tato sbírka odvezena Švédy
- v současnosti je kodex uložen v Královské knihovně ve Stockholmu
Komentáře
Přehled komentářů
Zatím nebyl vložen žádný komentář